Ei historie om krafta i mennesket

Aschehoug.jpg

På fredag fekk me heimeoppgåve i litteraturfaget eg tek, om å analysera og tolka ei novelle av Liv Køltzow. Liv Køltzow? tenkte eg, og googla etter svar.

Dei fleste har nok høyrd om Dag Solstad og Jan Erik Vold frå Profil-krinsen, som var svært aktuelle i det litterære miljøet på 70-talet. Det i alle fall ikkje eg visste, var at Liv også var del av denne krinsen. Del av det modernistiske og banebrytande litterære miljøet. Ho var ei viktig stemme i litteraturen, og snart også spesielt for kvinnelitteratur og feminisme.

Eit stykke inn i googlinga, dukka ein NRK-dokumentar opp: Livs liv.

Den såg eg ferdig for tre minutt sidan, og eg kunne ikkje vente med å setje meg ned å skrive.

I psykologiens høgtid er det blitt svært populært med seriar som omhandlar sjukdom og unge som filmar seg sjølv, og fortel til sjåarane. Slik sett glir denne dokumentaren rett inn, i eit slikt «selfie»-filmande univers, med rå og ekte beretningar. Det uvande er at det er ein rundt 60 år gamal forfattar, som fortel om vanskane med parkinsons og å skrive ein roman.

Skjermbilde 2017-02-22 kl. 01.24.50.png

Ein gløymer ofte, i alle fall eg, korleis eldre folk eigentleg er nokså like oss litt yngre. Like fulle av indre liv, lyster og tankar. Sjukdomen parkinsons er noko eg aldri reflekterer over, så langt frå mitt eige liv og horisont.

I dokumentaren får vi innblikk i råopptak frå mobilen til Liv, og frå filmteamet. Ei lita innsikt i alt dette. Ho dansar naken og fri, men gret seg óg gjennom kampen det blir berre å kle på seg.

Skjermbilde 2017-02-22 kl. 01.24.58.png

Eg ville sjå dokumentaren for å få eit betre innblikk i livet hennar, mest for å ha eit betre utgongspunkt til å skrive oppgåva mi, og kanskje for å bli betre kjend med ein av dei store forfattarane Noreg har fostra.

Eg endte opp med ein stor respekt for krafta i mennesket. Denne rå dama, som eg ser opp til og beundrar. Som har levd eit spanande liv, med viktige bidrag til den litterære verda og samfunnet. Denne dama som er så ærleg og modig, som samstundes også kan vera sårbar, åleine og makteslaus. Og like etter, så sterk og klok.

Skjermbilde 2017-02-22 kl. 01.24.39.png

Så dagens oppfordring: Sjå dokumentaren her:

Skjermbilde 2017-02-22 kl. 01.20.58.png

(PS. Du har heldigvis to år på deg, om prokrastinøren skulle slå inn)

Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

